Herunder finder du en FAQ om postkasser, som er rettet mod udvalg, der ikke er menighedsråd eller provstiudvalg . I FAQ’en kan du finde hjælp til, hvordan du kan logge ind i jeres postkasse på Kirkenettet efter flytning af postkasserne.
Du kan også kigge i den FAQ, der er lavet til menighedsråd, og som ses her:
Vi har ikke længere adgang til vores postkasse. Hvordan får vi adgang?
Fremover vil det være nødvendigt at have en licens for at have adgang til både postkassen og til alle andre systemer bag login på Kirkenettet.
Hvis du ikke kan logge ind, kan det skyldes, at du ikke har en licens. Du skal da kontakte supporten hos Folkekirkens It ved at sende en e-mail til licens@km.dk. I mailen er det vigtigt, at du skriver, hvilken e-mailadresse det drejer sig om. Du skal desuden skrive, hvem der skal kunne oprette brugere samt tildele licenser for at give adgang til jeres postkasse. Og så skal du skrive i e-mailen, til hvilken adresse faktura for licenserne skal sendes.
På baggrund af informationerne i denne e-mail opretter vi afsenderen af e-mailen med en rolle som ’Formand’ (medmindre andet er angivet i e-mailen). Denne person vil herefter kunne oprette andre brugere, der skal have adgang til postkassen, og give dem en licens.
Hvordan tildeler Formanden licenser?
For at tildele licenser skal personen med formandsrollen via www.folkekirkensintranet.dk logge ind på Kirkeportalen og klikke på ”Brugere og rettigheder”. Se vejledningen til Brugere og rettigheder her.
Hvis Formanden ikke kan logge ind på Kirkeportalen, kan det skyldes, at vedkommende ikke har en licens. Du skal da kontakte supporten hos Folkekirkens It ved at sende en e-mail til licens@km.dk. I mailen er det vigtigt, at du skriver, hvilken e-mailadresse det drejer sig om. Du skal desuden skrive, hvem der skal kunne oprette brugere samt tildele licenser for at give adgang til jeres postkasse. Og så skal du skrive i e-mailen, til hvilken adresse faktura for licenserne skal sendes.
Hvorfor er den ene licens ‘låst’ til rollen Formand?
For at sikre, at der altid er minimum én person, der har adgang til postkassen og andre vigtige funktioner, er det besluttet, at formandsrollen altid vil få tildelt en licens. I kan dog frit vælge, hvem I tildeler rollen som Formand.
Hvad koster en licens?
Alle brugere, der skal kunne logge ind, skal have en licens. En licens koster 100 kr. månedligt (inkl. moms, administrationsomkostninger, sikkerhed og backup).
Et menighedsråd får stillet to licenser til rådighed gratis. Dette er kun gældende for menighedsråd. Hvis I eksempelvis som selvstændig kirkegård har brug for adgang, vil I blive opkrævet for alle de licenser, som I bestiller.
Skal jeg betale den fulde pris for licensen, hvis en medarbejder også har licens et andet sted?
Som udgangspunkt betaler man kun for én licens pr. bruger. Det vil sige, at hvis eksempelvis en gartner får tildelt en licens og er tilknyttet to forskellige kirkegårde, vil udgiften blive delt mellem de to kirkegårde.
Hvilke systemer kræver licens for at have adgang?
Alle systemer, der ligger bag login, vil fremover kræve en licens. Det gælder for alle, hvad enten du logger ind med MitID, eller om du logger ind med brugernavn og kodeord.
Får man andre funktioner ved køb af licens?
Der følger en række online funktioner med ved køb af licens bl.a. online udgaver af Word, Excel og PowerPoint samt Outlook. Læs mere om mulighederne via linket herunder. https://support.kirkenettet.dk/hc/da/articles/360012967660-Office365-licenser-på-Kirkenettet
Hvornår faktureres licenserne?
Licenserne faktureres bagudrettet kvartalsvist. Læs mere om fakturering via linket herunder. https://support.kirkenettet.dk/hc/da/articles/360016935539-Fakturering-af-it-ydelser
Hvor lang opsigelse er der på en licens?
Når en bruger lukkes under ”Brugere og rettigheder” på Kirkeportalen, vil brugerens adgang forsvinde i løbet af de følgende 24 timer. Licensen vil blive faktureret for den løbende måned plus 30 dage.
https://support.kirkenettet.dk/hc/da/articles/360012967360