For at oprette nye brugere, nedlægge brugere eller tildele rettigheder til eksisterende brugere oprette af menighedsråd og andre udvalg, skal du tilgå punktet Brugere og rettigheder på Kirkeportalen.
Når du har åbnet Brugere og rettigheder har du tre valgmuligheder:
Licenser, roller og adgange: Her har du mulighed for at tildele licenser, tilføje og fjerne rettigheder på brugere, samt nedlægge eksisterende brugere. Læs mere
Brugeroprettelse: Her kan du oprette nye eksterne brugere til menighedsrådet. Læs mere
Konstitution: Her kan du rette menighedsrådets konstitution. Du kan læse mere om konstitutionssiden i artiklen 6. Konstituering
Licenser, roller og adgange
Under brugeradgange kan du se en oversigt over alle der har tilknytning til menighedsrådet. Listen er delt op i tre sektioner, den første sektion indeholder eksternt tilknyttede medarbejdere, anden del er rådets medlemmer og tredje del er de præster der har tilknytning til menighedsrådet.
Fremgangsmåden for at redigere alle tre brugertyper er den samme.
Tildel eller fratag rettigheder og programadgange for en bruger
Hvis du ønsker at tildele eller fratage en bruger en rettighed eller programadgang skal du gøre som følger:
Trin 1: Find brugeren på listen
Trin 2: Klik på Roller og adgang
Trin 3: Slå de roller og adgange til eller fra som du ønsker.
Trin 4: Når du har foretaget de ønskede ændringer skal du ved bunden af siden klikke på Gennemse ændringer.
Trin 5: Du bliver nu præsenteret for en oversigt over de ændringer du har foretaget, hvis du er enig i disse skal du nu klikke på Indsend ændringer igen.
Nedlæg en bruger
Hvis du ønsker at nedlægge en bruger skal du gøre som følger:
Bemærk: Hvis det er et menighedsrådsmedlem der skal nedlægges skal de i stedet gøres via Konstitutionssiden.
Trin 1: Find brugeren i oversigten.
Trin 2: Klik på slet ikonet ud for brugeren.
Du vil nu se at brugeren navn er streget ud.
Trin 3: Du skal du til bunden af siden og klikke på Indsend ændringer.
Trin 4: Du bliver nu præsenteret for en oversigt over de ændringer du har foretaget, hvis du er enig i disse skal du nu klikke på Indsend ændringer igen.
Brugeroprettelse
Når du skal tilknytte en ny medarbejder har du to valgmuligheder, enten kan du gøre det via CPR nr. eller via CVR nr.
Hvis vedkommende du skal oprette er ansat direkte af menighedsrådet skal du oprette via CPR nr.
Hvis vedkommende arbejder hos eksternt firma, f.eks. et revisionsselskab skal du oprette via CVR nr.
Oprettelse via CPR nr.
Trin 1: Klik på Opret ud fra CPR
Trin 2: Udfyld CPR nr og klik på Søg
Trin 3: Klik på Tilføj person.
Trin 4: Du får nu en bekræftelse.
Her kan du klikke på Gå til brugere og adgange , og du skal nu følge vejledningen om brugeradgange for at tilføje rettigheder og programadgange til din nyeoprettede bruger.
Oprettelse via CVR nr.
Trin 1: Klik på Opret ud fra CVR
Trin 2: Udfyld CVR nr og klik Søg
Trin 3: Klik på Vælg virksomhed
Trin 4: Hvis den ønskede medarbejder er oprettet i forvejen vælger du dem blot og går videre til trin 6.
Hvis medarbejdere ikke findes på listen klikker du på Opret ny medarbejderadgang
Trin 5: Udfyld felterne og klik på Opret ny medarbejder og tilføj som bruger
Trin 6: Du får nu præsenteret en bekræftelse på oprettelsen. Du kan nu klikke på Gå til brugere og adgange, og herefter følge vejledningen om brugeradgange.