Indhold
Redigering og sletning af bruger
Intro
DAP Brugeradministration er et værktøj, som anvendes til at give personer, der er tilknyttet menighedsrådet, adgang til Den Digitale Arbejdsplads (DAP), Dataarkiver og andre programmer, som anvendes af menighedsrådet. Værktøjet kan anvendes af menighedsrådets formand, kontaktperson og brugere der - af formanden - er givet rollen betroet.
Rollen betroet kan det samme som formand. Eneste forskel er, at man som betroet ikke kan videregive rollen betroet til andre. Dette er forbeholdt formand og kontaktperson.
Du kan tilgå DAP brugeradministration via dette link: https://intranet.kirkenettet.dk/adgange-til/Sider/DAP-Brugeradministration.aspx eller ved fra forsiden af Den Digitale Arbejdsplads at vælge genvejen DAP brugeradministration.
Vælg menighedsrådet i menuen til højre. Herefter vises en oversigt over personer, som er tilknyttet menighedsrådet. Det kan være en tilknytning som menighedsrådsmedlem (valgt eller ikke valgt), ansat eller som ekstern konsulent.
Præster og kordegne, der har adgang til Kirkenettet via deres stilling, vises ikke, og kan ikke redigeres her.
Hvis det drejer sig om ændringer i menighedsrådets sammensætning eller konstitution, altså ændringer i roller, jf. lov om menighedsråd, skal menighedsrådet have fat i stiftet.
Alle de viste personer har adgang til DAP og de programmer, som er markeret med flueben.
DAP brugeradministration er opdelt i følgende grupper:
- Menighedsrådets medlemmer
- Revision
- Øvrige tilknyttet menighedsrådet (herunder eksterne parter).
Kolonnen Roller viser personens rolle eller tilknytning til menighedsrådet.
GIAS Aftale og Faktura, FLØS dataarkiv samt KAS/GIAS dataarkiv er programmer eller data, som brugerne kan få adgang til.
Hvis et program eller adgang til data er markeret med grå baggrundsfarve, betyder det, at adgangen er givet via brugeres rolle. Adgangen er givet automatisk, og kan ikke redigeres.
Hvis feltet er markeret uden grå baggrundsfarve, betyder det, at adgangen er tildelt via brugeradministrationen.
Den røde markering ud for et navn betyder, at brugeren er under oprettelse eller redigering. Der går to hverdage, inden en oprettelse eller ændring er slået igennem.
Oprettelse af ny bruger
På DAP brugeradministrations højre side vælges Opret ny bruger.
Ansatte oprettes/fremsøges som CPR-brugere og eksterne parter, f.eks. en regnskabsfører oprettes som CVRbrugere. CVR-brugere får tildelt et fiktivt CPR–nummer.
Hvis brugeren er helt ny i systemet, sendes brugernavn og adgangskode til menighedsrådets fortrolig-postkasse efter to arbejdsdage.
Hvis brugeren allerede er tilknyttet et andet menighedsråd, skal sædvanlig brugernavn og kode eller NemID anvendes, når vedkommende skal logge på DAP. Der sendes altså intet nyt brugernavn og kode.
Ansatte og menighedsrådsmedlemmer logger på DAP med sit personlige Nem ID, mens eksterne konsulenter anvender den medarbejder- Nem ID, som de har i den virksomhed, de er tilknyttet.
CPR-bruger: Tast brugerens CPR-nummer og klik på Hentknappen. Brugerens navn hentes og vises.
CVR-bruger: Tast CVR-nummer for den virksomhed hvor vedkommende er ansat. Nu vises de personer der allerede kendes fra den angivne virksomhed (nogle kan være tilknyttet andre menighedsråd). Vælg navn, eller tast et nyt navn, hvis ikke vedkommende er kendt i systemet i forvejen.
E-mailadresse og telefonnummer kan indtastes/redigeres.
Herefter vælges rolle(r) og programadgange. Hold musen over en rolle eller programadgang for at læse en beskrivelse af, hvad disse giver adgang til.
Rollen kirkeværge giver mulighed for tilknytning af yderligere informationer. En kirkeværge i et menighedsråd med flere kirker kan få tilknyttet aktuel kirke. Dette vises på sogn.dk. Tilknyttes ingen af de mulige kirker, forudsættes det, at kirkeværgen er værge for alle kirker i menighedsrådet.
Kirkeværger og andre, som skal have adgang til GIAS via programadgang, skal tilknyttes kirkegårde. Hvis ikke der skal være adgang til alle kirkegårde, tilknyttes ønsket kirkegård(e). Hvis ingen kirkegårde er valgt, gives adgang til alle kirkegårde.
Skal en bruger have adgang til programmet GIAS Aftale og Faktura, skal e-mailadresse og telefonnummer tilføjes nederst i skærmbilledet. Disse anvendes på aftalerne.
Redigering og sletning af bruger
Redigering af brugers roller eller programadgange foretages via Rediger-knappen til venstre for brugerens navn.
En bruger slettes ved at alle roller og programmer fjernes.
OBS. De valgte roller slettes og ændres fra valgsystemets konstitutionsside. Du kan læse nærmere herom i vejledningen Indtastning af, og ændringer til, konstitution.
Når du har foretaget en ændring på en bruger, så vil der fremkomme en rød prik til venstre for brugeren på listen. Den vil forsvinde når ændringen er effektueret førstkommende hverdag.