Budget- og regnskabsarkivet er en del af menupunktet Budget og regnskab.
Denne del indeholder de dokumenter der afleveres gennem budget- og regnskabsprocesserne, herunder også dokumenter fra Dokumentarkivet.
Formålet med Budget- og regnskabsarkivet er at give nem og hurtigt adgang til de dokumenter, der indgår i en regnskabsaflevering.
Det konkrete valg af år giver adgang til en dokumentliste, som starter med provstiets rammeudmelding og derefter det endelige budget, samt beslutningsprotokol som indeholder godkendelsen af budgettet.
Efter budget fortsættes med regnskab og dertil materialerne til revisor, grupperet som i materialelisten fra revisor. Endelig også de dokumenter der ligger sidst i processen, dvs. revisors erklæring og revisionsprotokollat, samt menighedsrådets stillingtagen hertil.
Alle dokumenter i Budget- og regnskabsarkivet er kopier fra budget- og regnskabsprocessen og fra Dokumentarkivet, hvor dokumenter – der skal deles med revisor – markeres. Det betyder, at Budget- og regnskabsarkivet vedligeholdes automatisk og giver et samlet overblik over alt det, der indgår i et års regnskab.
Markeringen: ”Deling” i Dokumentarkiv betyder, at de dokumenter, der er forsynet med denne markering automatisk overføres til revisor, når menighedsrådet klarmelder den samlede mængde dokumenter i regnskabsprocessen.
Budget- og regnskabsarkivet giver på den måde menighedsrådet et godt overblik over hvad der bliver afleveret og hvad der er afleveret, og giver med sine ”automatikker” også en lettelse for kasserer og regnskabsfører.