Læs i øvrigt også vejledningen om Sikker formular
Vejledning til brug af Digital post
Hvis du ønsker at sende til en borger eller virksomhed/myndighed via Digital post skal du i en ny mail klikke på knappen Digital post
En ny mail åbnes i Outlook ved at klikke på Ny mail som du plejer.
Du skriver en mail som normalt med angivelse af modtagere, overskrift, tekst osv.
Herefter trykker du på knappen Digital post og får en boks frem, hvor modtagernes mailadresse har en farve.
Hvis du ikke har internetforbindelse ved opstart af Outlook, vil du få en fejlmeddelelse, som du kan klikke væk. Dette betyder, at ’Digital post’ ikke virker, før du har genstartet din Outlook, da knappen kræver Internet ved opstart af Outlook.
Hvornår skal du bruge ekstra kryptering til dine mails
I tilfælde af, at du, på én gang, sender store mængder af personoplysninger, der er fortrolige eller følsomme, skal du altid sende oplysningerne med ekstra beskyttelse.
Du skal derfor undersøge, om du kan sende med ’Tunnelkryptering’ eller ’Signeret og krypteret’ til modtageren.
Til dette anvender du også knappen ’Digital post’ i Outlook.
Her kan du indtaste mailadressen på en eller flere modtagere og trykke på ’Tjek’. Du vil nu få undersøgt, om mailen kan sendes krypteret.
Blå/Grøn: Mailen kan sendes sikkert.
Rød: Mailen kan IKKE sendes sikkert.
Her er en forklaring på de metoder, der bruges til forsendelse, hvor den sikreste står først:
- Intern mail: Her sender du en mail til en anden modtager med en km.dk mailadresse.
- Tunnelkryptering: Her sender du en mail til et andet domæne, som er med på tunnelløsningen.
- Signeret og krypteret: Her sender du en mail til en person, som har et gyldigt certifikat. Du har også selv adgang til et gyldigt certifikat, som mailen krypteres med og sendes til modtagerens mailboks.
- Sikker mail er ikke mulig: Her ønsker du at sende en mail til en person, som ikke kan modtage krypteret mails. Bemærk, at din mail ikke vil blive sendt til denne person, hvis du trykker på Digital post, da den ikke kan sendes sikkert.