Proces for aflevering og godkendelse af regnskab understøttes under menupunktet Regnskab, som du finder under menupunktet Budget og Regnskab i Kirkeportalen.
Regnskabet skal i henhold til Cirkulære om kirke- og provstiudvalgskassernes budget regnskab og revision m.v. afleveres senest den 1. april, og menighedsrådets godkendelse af regnskabet skal fremgå af beslutningsprotokollen.
Aflevering af regnskab
Trin 1: Aflevering af regnskabet sker i Økonomiportalen, som automatisk overfører regnskabet til Kirkeportalen, hvor det kan ses i løbet af 15-30 minutter.
Bemærk at ”stemplet”, som står nederst på regnskabsudskriften, kan kopieres og sættes ind i beslutningsprotokollen.
Tryk på det grønne flueben i kolonnen ”Aflevering af regnskab” for at åbne et nyt vindue hvor du kan kopiere stemplet ved at trykke på følgende knap:
Godkendelse af regnskab
Beslutningsprotokollen med godkendelse af det foreløbige budget skal arkiveres i Kirkeportalen under menupunktet Dokumentarkiv (se evt. vejledning til det her længere nede på siden) og efterfølgende udpeges ved godkendelsen af regnskabet under menupunktet Regnskab, som du finder under menupunktet Budget og regnskab.
Når beslutningsprotokollen er blevet arkiveret i Dokumentarkivet og markeret som en beslutningsprotokol kan regnskabet godkendes under menupunktet Regnskab.
Gå ind i Kirkeportalen og vælg Gå til budget og regnskab:
Herunder vælger du Gå til regnskab:
Her får du en procesunderstøttelse for aflevering af budget:
Første trin omhandler rådets regnskab som afleveres i Økonomiportalen og bliver tilgængelig via regnskabsprocessen på ovenstående billede.
Hold musen over det grønne flueben for at se oplysninger om filen fra Økonomiportalen eller tryk på den for at se nærmere og få mulighed for at hente selve filen.
For at registrere godkendelse af regnskabet, så tryk på Beslut.protokol:
Her får du et vindue frem hvor du bliver præsenteret med de Beslutningsprotokoller som er arkiveret i Dokumentarkivet. Hvis ikke den fremgår i listen så kontroller venligst at den er markeret som en beslutningsprotokol i Dokumentarkivet.
- Vælg den beslutningsprotokol som indeholder godkendelse af regnskabet,
- kontroller at det er den korrekte fil og at revisionsnummeret fra regnskabet fremgår af beslutningsprotokollen.
- Tryk på knappen Godkend regnskab i bunden af siden:
Når det foreløbige budget er godkendt, så bliver knappen Beslut.protokol erstattet med et grønt flueben.
Kontakt provstiet hvis der er fejl i regnskabet eller beslutningsprotokollen for at få mulighed for at lave en ny.
Aflevering af materialer til revisor
Det tredje trin i regnskabsprocesser omhandler aktivering af overførsel til revisor.
Ifm. aflevering af regnskab til revision hos provstirevisor skal der afleveres en række dokumenter jf. materialeliste fra revisoren.