Den artikel er til dig hvis du har en Kirkenet-PC
- der skal overdrages til en anden medarbejder
- skal geninstalleres grundet fejl på computeren
- skal bruges udenfor Kirkenettet, af personer uden en KM-konto
- hvis levetid er udløbet og kan ikke længere kan benyttes på Kirkenettet.
- hvis I ønsker at bortskaffe en Kirkenet-PC.
Indhold:
Der er forskellige fremgangsmåde for at nulstille en Kirkenet-PC, i denne vejledning vil vi dække de mest almindelige. Hvis I skal bortskaffe eller bruge en computer udenfor Kirkenettet, der er indenfor de 6 års levetid skal I først kontakte IT-support får at få frigivet computeren. Du skal Indsend en anmodning, inkl. computerens anlægsnummer, grunden til computeren skal frigives samt et direkte telefon nummer.
Metode 3: Hvis du ikke kan logge ind på computeren
Metode 1: Primærbruger af PC og du kan logge på
Hvis du har været den primær bruger af computeren, og du forsat kan logge ind på computeren. skal du bruge app'en Firmaportal.
Før du starter skal du sikre dig at computeren har internetforbindelse, alle dokumenter mv. er gemt offline eller på OneDrive og at der er strøm tilsluttet.
- Find app'en Firmaportal i Windows-startmenu, eller ved at benytte søgefeltet i proceslinjen
- Vælg "Denne enhed" på Start-siden,
- I menuen 'Handlinger'
- Vælg Nulstil i dropdown-menuen
- Bekræft at du ønsker at Nulstill i pop-up boksen
- Du vil nu blive sendt tilbage til Start-siden i Firmaportalen, og efter kort tid vil nulstillingen starte. Hvis du vil have nulstillingen til at starte tidligere kan du evt. genstarte computeren
- Når computeren genstarter af sig selv er processen i gang, og du vil nu se dette billede.
- Efter Nulstillingen er gennemført starter selve installationen.
- Efter nulstilling og installationen er gennemført skal computeren sættes op af den nye bruger.
Gå til sektionen 'Første login efter geninstallation'
Metode 2: Du kan logge på, men ikke bruge Firmaportal app'en
Hvis du kan logge ind på computeren, men ikke kan benytte app'en Firmaportal. (hvis de f.eks. ikke har været den primære bruger.
I dette tilfælde skal kan du nu nulstille via Windows 11-indstillinger.
- Start med at bruge Heimdal-agenten til anmod om administrator rettigheder (Hvordan får jeg administratorrettigheder til at køre og installere programmer, apps og software – IT-supportforum)
- Brug søgefeltet i proceslinjen til at finde funktionen 'Nulstil denne PC', og vælg denne
- Dette vil åbne Windows instillinger under System>Genoprettelse. Vælg Nulstil pc
- Vælg 'Fjern alt'.
- Vælg 'Download fra cloud' for at få den nyeste version af Windows
- Du vil nu se en opsummering, vælg 'Næste'
- Du vil nu se denne skærm i 1-2min. Bare vent
- Computeren er nu klar til at blive nulstillet. Som beskrevet vil dette slette alt på computeren. Når du er klar til at begynde. Klik 'Nulstil'
- Den nyeste version af Windows vil blive hentet, og efterfølgende genstarte computeren.
- Der vil derefter komme en serie af genstart mens Windows bliver installeret.
- Efter nulstilling og installationen er gennemført skal computeren sættes op af den nye bruger.
Gå til sektionen 'Første login efter geninstallation'
Metode 3: Kan ikke logge på computeren
Hvis du ikke kan logge på computeren længere kan it-supporten hjælpe med at nulstille computeren.
Du skal Indsend en anmodning, inkl. computerens anlægsnummer, grunden til computeren skal nulstilles samt et direkte telefonnummer.
Vi udsender ikke længere USB-slettenøgler.
Første login efter geninstallation
- Efter genstarten er computeren klar til at blive "meldt ind" på Kirkenettet. Hvis du bruger wi-fi skal du først opsætte det. Se vejledningen her Opsæt wi-fi efter geninstallation
- Du skal indtaste hele dit brugernavn, inkl. @km.dk. Eksemplet her benytter brugeren u30dg@km.dk, men du skal indtaste det eget brugernavn.
- Vil nu blive bedt om at bekræfte med MitID mm. Du har opsat Flerfaktor med Microsoft Authenticator.
Bekræftelse med MitID virker IKKE. Du skal derfor skifte til 'Log ind med brugernavn' på burgermenu i højre hjørne (de tre vandrettestreger).
OBS.: Programmerne der bliver installeret er afhængig af hvilken bruger der logger på.
- Her kan du enten bruge dit fulde brugernavn. dette eksempel benytter u30dg@km.dk men du skal indtaste det eget brugernavn.
Eller bare den først del inden @km.dk
Klik 'Log ind'
- Computeren vil muligvis genstarte her - afhængig af modellen
- Du vil nu se disse billeder
- Og lande her. Efter 'Klargøring af enhed' er gennemført kan du forsætte, men vi anbefaler normalt at du skal lade den gennemføre alle tre skridt inden du forsætter
OBS.: Softwaren der bliver installeret er afhængig af hvem der logger på
- Når alle tre skridt er gennemført, eller hvis du vælger 'Forsæt alligevel' kommer de nu til den almindelige windows-login side.
- Start med at forbinde med Netværkslogon. Ved første login benyttes en AnyConnect-profil der ikke kræver du logger på. Se evt. vejledning Log korrekt på din Kirkenet-pc
- Du kan herefter logge ind. Første login kan tage lidt tid mens computeren tilpasses dig
- Du er nu logget på
Hvis der er software du mangler kan disse installeres fra Software Center på din computer. Se vejledningen her hvis du er i tvivl om hvordan du Installer programmer fra Software Center
Opsæt wi-fi efter geninstallation
-
Vælg wi-fi netværk, klik 'Opret forbindelse'
- Indtast koden, og klik 'Næste'
- Computeren opretter forbindelse
- Computeren vil evt. download de seneste Windows-opdateringer. Billedet skifte en smule mens man venter på disse installationer, og vil efterfølgende genstarte
- Når du ser dette billede. Er du klar til at forsætte med Første login efter geninstallation vejledningen.