I forbindelse med at hele Danmark får Næste generation Digital Post, kommer der også en ændring i Outlook, når vi skal sende digital post.
Når man vil sende en mail til en person/firma via det nye digitale post, skal man starte som hidtil.
Man skal oprette en ny mail, skrive hvad der skal stå i den, og derefter klikke på Digital Post, indtast CPR/CVR nummer i til-feltet, og klik på Tjek. Derefter fremkommer nedenstående boks.
I Levering, er det muligt at angive om modtageren skal kunne besvare posten i Digital Post.
I Afsender skal du angive dit sogn/provsti/stift/ministerie. Når du har søgt det frem kan du klikke på stjerneikonet for at gøre det til en favorit. Hvis det ikke er angivet kommer der en fejlmeddelelse hvor der står "Der er ikke angivet noget afsenderkontaktpunkt. Din organisation kræver, at dette altid skal angives." For at angive kontaktpunkt skal du gøre som følger:
Trin 1: Indtast sognets/provstiets navn i feltet søgeord, og klik på Søg
Trin 2: Der vil nu komme en liste frem over søgeforslag (bemærk at de står sorteret efter kommune). Her vælger du din enhed. Klik evt. på stjernen for at gøre den til en favorit.
I Modtager kan man, hvis det er til en CVR nummer, og firmaet/myndigheden har specificeret i sin egen opsætning af Digital Post, vælge hvilken modtager i myndigheden/firmaet som skal modtage posten. Er det et CPR nummer, skal man ikke vælge noget.
Eksempel fra Københavns Kommune:
I Meddelelse skal man ikke gøre noget.
Derefter klikkes på OK, og man kommer tilbage til den lille boks, som er kendt fra tidligere.
Derefter klikkes der Digital Post og posten sendes afsted.