Sikker formular er en løsning, som borgere kan anvende til sikker kommunikation med præster, sogne og menighedsråd.
Løsningen fungerer på den måde, at en borger med sit MitID kan sende en sikker henvendelse til enten præster, menighedsråd eller kirkekontorer. Modtageren (præst, menighedsråd eller kirkekontor) besvarer henvendelsen fra sin normale e-mail og sender svaret til borgerens (afsenders) e-Boks.
Sikker formular kan menighedsrådet selv implementere på egen hjemmeside. Desuden er løsningen altid at finde på sognets side på Sogn.dk.
Link til Sikker formular på sognets hjemmeside
Det er muligt at lave links til henvendelser via Sikker formular til præster, menighedsråd og kirkekontoret fra egen hjemmeside.
I – eller jeres webmaster – kan på sognets egen hjemmeside ud for præster, menighedsråd og/eller kirkekontor, som skal kunne kontaktes med sikker formular, indsætte et link til formularen. Linket findes her.
https://sikkerformular.kirkenettet.dk/contact/form/setup)
I søgefeltet finder I den modtager, som I ønsker at linke til. Når I har fundet vedkommende, viser systemet et link til pågældende. Linket skal I kopiere ind på jeres egen hjemmeside. Det ser således ud.
På jeres egen hjemmeside kan I ud for den pågældende modtager indsætte teksten "Send sikkert til" og derefter indsætte linket i teksten.
Husk at informere jeres præster, menighedsrådsmedlemmerne og kirkekontoret, når I har aktiveret links til Sikker formular.
Sådan benyttes Sikker formular
Når en borger klikker på linket til Sikker formular fra sognets hjemmeside eller fra Sogn.dk, ser man dette skærmbillede.
Her logger man ind med sit MitID.
Når man er logget ind, kan navn og fødselsdato øverst på siden.
I emnefeltet angives, hvad beskeden drejer sig om.
I tekstfeltet skrives selve beskeden. Teksten kan maksimalt fylde 2500 tegn.
Til beskeden kan vedhæftes en eller flere filer ved hjælp af feltet nederst på siden "vedhæftede filer".
Når beskeden er skrevet , kan man klikke på det blå felt i nederste højre hjørne for at få teksten til gennemsyn før afsendelse. Hvis der er behov for at ændre noget, klikker man på det grå felt "Tilbage".
Beskeden sendes ved at klikke på det blå felt "Send". Beskeden kan printes efter afsendelse, hvis det ønskes.
Sådan besvares mails modtaget via Sikker formular
Når I (præster, menighedsråd eller kirkekontor) modtager en henvendelse, der er sendt via Sikker formular, vil der være en mail i jeres indbakke i Outlook på Kirkenettet, som ser således ud.
Når I skal besvare henvendelsen, gør I dette ved at sende til Digital post. Til dette skal I benytte knappen ’Digital post’ i Outlook og borgerens cpr.nr., som fremgår af mailen.
Læs mere om at sende til e-Boks i vejledningen Ny digital post