Intro
Grundlæggende skal man altid bruge de formateringsmuligheder, der findes i det program du arbejder med:
- Første overskrift på siden, som regel et felt dedikeret til overskrift. Dette skal være en Overskrift 1.
- Formateringer som Afsnit, Overskrift 2, etc. skal bruges
- Formateringsmulighederne til lister (bullits eller nummeret) skal anvendes når hensigtsmæssigt.
- Alle billeder skal have alt-tekster eller markeres som dekorative - På hjemmesider skal billeder, som er dekorative skal enten stå med men et tomt alt-tag eller med, i Word krydses er der en funktion til dette.
Sidens titel
Hvis overhovedet muligt:
- Angiv altid en tydelig sidetitel, der fortæller hvad den pågældende side handler om
- Emnet altid før virksomheden
- Så vidt muligt unik for sitet
Eksempler
Folkekirken.dk I Folkekirken.dk
Her mangler der en forklaring på hvad folkekirken.dk er.
Der er ikke noget værre end at miste helgener
Ud fra et tilgængelighedssynspunkt er dette ikke en beskrivende titel som fortæller om sidens indhold.
Godt eksempel:
Privatlivs- og cookiepolitik
Denne side-titel fortælle hvad der er på siden.
Tekst
- Opbyg siden så den er overskuelig:
- Korte afsnit
- Luft mellem afsnittene
- Ingen for svære ord
- Forklar svære ord
Brug det korrekte navn for en forkortelse, f.eks.: Web Content Accessibility Guidelines (WCAG)
Undgå tekstmæssig henvisninger til placeringer på siden, f.eks. “Se boksen til højre”. I så fald skal man angive det meget tydeligere, “Se boksen “Oversigt døgnrapporten””
Undgå tidsangivelser, der forældres, f.eks. “onsdag i næste uge”. Vær præcis f.eks. “onsdag d. 26/11 2024”
Overskrifter og mellemrubrikker
Skriv en klar og tydelig overskrift (kan den forstås, når den bliver læst op)
Brug altid Overskrifter (H-tags) i den rigtige rækkefølge:
- H1 kommer før H2, der kommer før H3, etc.
- Hvis din hjemmeside har et overskriftsfelt, skal der kun være en H1 op siden.
- Brug formateringen Overskrifter til mellemrubrikker. Du må ikke bruge Overskrift 1 i brødteksten.
- Spring ikke nedad i overskrift niveauer - Det er forvirrende for de som bruger skærmlæsere hvis overskrifter springer fra H2 til H4.
- Brug programmets formatering til at angive tekstdele.
- Brug Afsnit/Paragraph til brødtekst/bodytext.
- Overskrift 2, 3, etc. til mellemrubrikker/subheading eller underoverskrifter/subsubheading. Dette er med til at give læseren overblik.
- Skriv noget relevant i mellemrubrikken.
Læs mere i vores separate vejledning om brugen af overskrifter
Lister
- Brug programmets formatering til at angive liste-elementer.
- Nummereret liste
- Punktform
- Nummereret liste
- Brug aldrig andet end de formaterede lister, ikke som nedenstående, hvor man selv “har lavet sin liste”.
- Brug kun lister, når det tjener et indholdsmæssigt formål.
Links
Fortæl hvortil linket linker. Sørg for at link-teksten kan læses ude af kontekst. Undgå “Læs mere” eller “Klik her” eller bruge url’en som linktekst.
Et godt eksempel kunne være "Læs mere om loven for tilgængelighed på Digitaliseringstyrelsens hjemmeside.".
Billeder
- Brug Alternativ tekst til at fortælle, hvad billedet forestiller i kontekst af hvor det bliver anvendt.
- Hvis billedet udelukkende har en dekorativ funktion, skal Alternativ tekst feltet være tom.
- Vær specifik, hvis billedet er specifik, f.eks. ikke “København”, men hellere “Kort over København”
Hvis billedet linker, så skriv i Alt-teksten hvortil der linkes - Undlad tekst som en del af billedet. Hvis dette alligevel er tilfældet, skal budskabet også beskrives i Alt-teksten
- Hvis sitet har overskrifter i billeder, skal billederne vælges, så motivet ikke forstyrrer teksten
- Husk konteksten af billedet, fremhæv det i den alternative tekst der giver ekstra mening til artiklen.
- Hvis du har data på et billede, fx en tabel, så skriv den direkte ind på hjemmesiden i stedet for. Skærmlæsere kan ikke læse indholdet, hvis du har sat det ind som et billede.
Læs mere i vores separate vejledning om billedtekster
Video og audio
- Sørg for tydelige beskrivelser af video- eller audio-indhold:
- Tilføj udskrift af video- og audio-indhold, hvis det er nyere end fra 23/9 2019. De må ikke være bagt ind i videoen.
- Tilføj undertekster til videoer, undtagen når videoen fungerer som mediealternativ til tekst og er klart markeret som sådan.
Mindre WCAG-vigtigt - men godt for alle læsere
Læsbarhed
- Sørg for at teksten er overskuelig:
- Lav kortere afsnit med luft mellem afsnittene
- Lav kortere sætninger
- Undgå lange sætninger med flere indskudte sætninger
Microsoft 365 (tidligere Office 365)
I Microsoft 365 er der flere muligheder for at oprette og redigere dokumenter, så de opfylder kravene til tilgængelighed.
- Tilgængelighedstjek
- Faste formater
Læs vores guide omkring oprettelsen af en titel i et Word-dokuments metadata
Læs desuden vores guide omkring oprettelsen af alt-tekster i et Word-dokument
Tilgængelighedstjek
Office har en funktion, hvor redaktører kan tjekke tilgængeligheden på et dokument. Her får man en oversigt over de dele af dokumentet, der har tilgængelighedsfejl eller risiko for dette.
Værktøjet viser hvilke fejl, der er, hvor de er i dokumentet, hvordan de kan løses og ikke mindst muligheden for med det samme at rette.
I Word klikker man på Gennemse i toppen og klikker derefter på Kontrollér tilgængelighed
Herefter får man i højre side et nyt vindue med fejl og forslag for dokumentet. Her er der samtidig en kort forklaring til, hvorfor man skal foretage denne rettelse.
Når man klikker på en given fejl, åbner fejlen under overskriften (Manglende alternativ tekst). Idet man klikker på den konkrete fejl (AutoShape 8), rykker man ned i dokumentet, hvor fejlen er.
Klikker man herefter på pilen ud for den konkrete fejl (AutoShape 8), får man muligheden for at rette eller angive, at dette element kun “er dekorativt” og derfor ikke er en del af forståelsen af dokumentet.
Når man har rettet en fejl eller angivet