Indhold
2. Oversigt over aftaler – startskærmbilledet
4. Se gamle aftaler (1996-2012) *
5. Visning af informationer for kirkegård *
9. Søgning efter eksisterende aftaler
12. Sende til digital post til borger *
1. Login og start
Der er fortsat single-sign-on til GIAS. Vælg GIAS fra Systemgenveje i FIN (Folkekirkens Intranet, kræver at man er logget på FIN).
Efter login står du i startbilledet – som viser oversigten over eksisterende aftaler. Se billede næste side.
Herfra kan du vælge at søge i aftaler, oprette et nyt tilbud eller vælge en af de viste udskriftsmuligheder.
Siden starten i 2022 er en række nye funktioner kommet til eller forbedret i GIAS. Disse er markeret med * i indholdsfortegnelsen.
Alle data i denne vejledning er testdata.
2. Oversigt over aftaler - startskærmbilledet
Efter login vises oversigten over eksisterende aftaler. Aftaler kan søges vha. fritekstsøgning "Søg" - eller via "Fast filter", hvor man kan vælge imellem fastdefinerede filtre, f.eks. "Vis alle tilbud/aftaler i perioden". Se mere om dette i pkt. 8 "Søgning efter eksisterende aftaler"
Ønsker man at se indholdet af en aftale, så klikker man på den pågældende aftale i listen, hvorefter aftaledetaljer vises.
3. Aftaler
Aftaler kan ses ved at klikke på Aftaler øverst til venstre i skærmbilledet. Søgning efter eksisterende aftaler er beskrevet i punkt 9.
4. Se gamle "Aftaler 1996-2012"
Aftaler, som stammer til tiden før GIAS, kan findes ved at gå ind i Aftaler, som ligger øverst til venstre i skærmbilledet.
5. Visning af informationer for kirkegård
Stamoplysninger omkring den aktuelle GIAS-konto kan ses vha. menupunktet "Informationer" i topmenuen øverst til venstre.
Efterfølgende vises skærmbillede med stamoplysninger omkring kirkegård, provsti, administrator – for den konto, som man aktuelt er logget på.
For at komme tilbage til oversigten over aftaler klikker man på "Aftaler" i topmenuen.
6. Visning af aftaledetaljer
Efter man har klikket på aftalen, vises aftaledetaljer, som kan ses nedenfor. Den sorte bjælke indeholder udvalgte nøgleinformationer om aftalen, hvor bl.a. status for aftalen fremgår i højre side.
Yderligere information om "Generelt", "Ydelser" og "Godkend / Slet aftale" kan ses i pkt. 9 "Opret nyt tilbud".
For at komme tilbage til oversigten over aftaler klikker man på "<" som står til venstre for afdødes navn i øverste bjælke.
7. Intern note på aftale
Det er nu muligt at tilføje en intern note til kladden, inden denne godkendes (Kan ikke ændres når aftale først er oprettet)
8. Udskrivning
I venstre side af oversigten er der adgang til 5 udskrifter, som hhv. er "Blanket", "Takstblad", "Hovedkatalog", "Provstikatalog" og "Vedtægter". For at udskrive - klikker man på den ønskede udskrift. Efterfølgende vises en dialog med udskriften.
Fra 1. december er det også mulig at udskrive sidste års priser, se punkt 16.
9. Søgning efter eksisterende aftaler
I fritekstsøgningen kan man søge efter aftalenummer, afdødes navn og gravstedsbetegnelsen. Indtast f.eks. "eg a 1 002" i søgefeltet og listen over aftaler viser nu kun 1 aftale, da søgningen matcher gravstedsbetegnelsen. Slettes indholdet i søgefeltet, så vises alle aftaler ift. "Fast filter".
Klik på "Fast filter", hvorefter nedenstående liste vises med tilgængelige filtre. Vælg et filter og se, hvordan aftaleoversigten efterfølgende viser aftaler, som er relateret til det valgte filer.
10 .Opret nyt tilbud
For at oprette et nyt tilbud skal du klikke på den blå knap "Opret tilbud", hvorefter guiden til oprettelse af tilbuddet vises.
Guiden viser i toppen, hvilke trin du skal igennem for at oprette tilbuddet, og hvor langt du er.
Ved betaling fra udlandet
Ved betaling fra udland, skal du undlade at skrive CPR-nr.., så kommer der automatisk en faktura til udland med IBAN-nummer og BIC-Code/SWIFT-adresse:
Følgende tekst indsættes i fakturaen:
Udfyld de relevante informationer i hvert trin og tryk på "Næste" indtil du har gennemgået alle trin.
NYT - Startdato kan sættes tilbage i tid indenfor kalenderåret
Under Gravsted kan du nu sætte startdatoen på aftalen tilbage i kalenderåret, den kan tidligst starte 1. januar i kalenderåret.
Tidligere kunne man kun gå 2 måneder tilbage.
Tryk herefter på "Opret" og tilbuddet oprettes, så vises en besked i øverste højre hjørne – og indholdet af det nye tilbud vises.
11. Tilføjelses af ydelser
Tilbuddet er nu oprettet, men der er ikke knyttet nogen ydelser til tilbuddet endnu. Klik på "Ydelser" i venstre side. Hvis du kun ser en pil tryk på den.
Ydelser kan tilføjes på 2 måder – vha. knappen "Tilføj ydelse" eller via "Søg ydelse" feltet.
I "Søg ydelse" feltet kan man f.eks. indtaste "Forår", hvorefter søgningen viser ydelsen: "6400: Forårsblomster".
Tryk på "Enter" for at vælge den første ydelse i listen.
Ydelser kan også tilføjes vha. knappen "Tilføj ydelse", hvor følgende dialog vises. Søg efter én eller flere ydelser, vælg ydelsen vha. checkboksen i venstre side af listen – og tryk til sidst på "Vælg" for at tilføje de valgte ydelser til tilbuddet. Når du har tilføjet de relevante ydelser til det nye tilbud, så skal aftalen oprettes endeligt.
12. Sende til digital post
NYT:
E-boks – det er nu muligt at sende aftale til E-boks, frem for at printe og sende manuelt:
- Aftale – Oprettes som normalt
- Godkend/ Slet aftale – Gå til fanen for Godkend/ Slet aftale
- Godkend og send digital post – Tryk på knappen i øverste højre hjørne
- Aftalen kan printes efter godkendelse ved hjælp af printer ikonet.
Aftalen er nu godkendt og sendt via E-Boks og "Kladde" fremgår ikke længere af udskriften.
13. Opret forlængelse
Klik på knappen "Opret forlængelse" i oversigten over aftaler, hvorefter guiden til oprettelse af nyt tilbud vises. De næste trin er identisk med pkt. 10 "Opret tilbud", så de bliver ikke beskrevet yderligere her.
Nyt – en Forlængelse kan nu være så kort som to år, mod tidligere 5 år.
14. Opret fornyelse
Klik på knappen "Opret fornyelse" i oversigten over aftaler, hvorefter guiden til oprettelse af nyt tilbud vises. De næste trin er identisk med pkt. 10 "Opret tilbud", så de bliver ikke beskrevet yderligere her.
15. Slet en GIAS aftale (aftalen må ikke være betalt)
Gå ind på aftalen som skal slettes. Tryk på det røde felt. Man bliver spurgt om man ønsker at slette aftalen. Tryk på slet.
16. Se forriges års priser
Fra 1/1 2025 er det mulig at se og udskrive takster fra år før, og det fremgår af udskriften hvilket år taksterne gælder fra.
Søg hjælp
Hvis du har problemer med at komme på GIAS skal du kontakte Folkekirkens it.
Hvis du har spørgsmål til eller problemer med brugen af GIAS skal du kontakte GiasCentret.
Denne vejledning er blevet revalideret d. 06-12-2024