Indhold
Optagelse af ny brugerflade i Gias
Oversigt over aftaler - startskærmbilledet
Visning af informationer for kirkegård
Søgning efter eksisterende aftaler
Optagelse af ny brugerflade i Gias
Login og start
Start med at med at logge på Folkekirkens Intranet. Vælg Login og rul ned i bunden og vælg GIAS.
Efter login står du i startbilledet – som viser oversigten over eksisterende aftaler. Se billede næste side.
Herfra kan du vælge at søge i aftaler, oprette et nyt tilbud eller vælge en af de viste udskriftsmuligheder.
Ny GIAS kan alt det samme som den tidligere version af GIAS, det er blot brugerfladen, som er ændret.
Desuden er det igen muligt at søge på cpr nummer.
Senere i 2022 vil GIAS få yderligere funktioner.
Alle data i denne vejledning er testdata.
Oversigt over aftaler - startskærmbilledet
Efter login vises oversigten over eksisterende aftaler. Aftaler kan søges vha. fritekstsøgning "Søg" - eller via "Fast filter", hvor man kan vælge imellem fastdefinerede filtre, f.eks. "Vis alle tilbud/aftaler i perioden". Se mere om dette i pkt. 6 "Søgning efter eksisterende aftaler"
Ønsker man at se indholdet af en aftale, så klikker man på den pågældende aftale i listen, hvorefter aftaledetaljer vises.
Visning af aftaledetaljer
Efter man har klikket på aftalen, vises aftaledetaljer, som kan ses nedenfor. Den sorte bjælke indeholder udvalgte nøgleinformationer omkring aftalen, hvor bl.a. status for aftalen fremgår i højre side. Yderligere information om "Generelt", "Ydelser" og "Godkend / Slet aftale" kan ses i pkt. 7 "Opret nyt tilbud". For at komme tilbage til oversigten over aftaler klikker man på "<" som står til venstre for afdødes navn i øverste bjælke.
Visning af informationer for kirkegård
Stamoplysninger omkring den aktuelle GIAS-konto kan ses vha. menupunktet "Informationer" i topmenuen øverst til venstre. Efterfølgende vises skærmbillede med stamoplysninger omkring kirkegård, provsti, administrator – for den konto, som man aktuelt er logget på. For at komme tilbage til oversigten over aftaler klikker man på "Aftaler" i topmenuen.
Udskrivning
I venstre side af oversigten er der adgang til 5 udskrifter, som hhv. er "Blanket", "Takstblad", "Hovedkatalog", "Provstikatalog" og "Vedtægter". For at udskrive - klikker man på den ønskede udskrift. Efterfølgende vises en dialog med udskriften.
Søgning efter eksisterende aftaler
I fritekstsøgningen kan man søge efter aftalenummer, afdødes navn og gravstedsbetegnelsen. Indtast f.eks. "eg a 1 002" i søgefeltet og listen over aftaler viser nu kun 1 aftale, da søgningen matcher gravstedsbetegnelsen. Slettes indholdet i søgefeltet, så vises alle aftaler ift. "Fast filter".
Klik på "Fast filter", hvorefter nedenstående liste vises med tilgængelige filtre. Vælg et filter og se, hvordan aftaleoversigten efterfølgende viser aftaler, som er relateret til det valgte filer.
Opret nyt tilbud
For at oprette et nyt tilbud skal du klikke på den blå knap "Opret tilbud", hvorefter guiden til oprettelse af tilbuddet vises.
Guiden viser i bunden, hvor mange trin du skal igennem for at oprette tilbuddet. Udfyld de relevante informationer i hvert trin og tryk på "Næste" indtil du har gennemgået alle trin. Tryk herefter på "Opret" og hvis tilbuddet kan oprettes, så vises en besked i øverste højre hjørne – og indholdet af det nye tilbud vises.
Tilbuddet er nu oprettet, men der er ikke knyttet nogen ydelser til tilbuddet endnu. Klik på "Ydelser" i venstre side.
Ydelser kan tilføjes på 2 måder – vha. knappen "Tilføj ydelse" eller via "Søg ydelse" feltet. I "Søg ydelse" feltet kan man f.eks. indtaste "Forår", hvorefter søgningen viser ydelsen: "6400: Forårsblomster". Tryk på "Enter" for at vælge den første ydelse i listen.
Ydelser kan også tilføjes vha. knappen "Tilføj ydelse", hvor følgende dialog vises. Søg efter én eller flere ydelser, vælg ydelsen vha. checkboksen i venstre side af listen – og tryk til sidst på "Vælg" for at tilføje de valgte ydelser til tilbuddet.
Når du har tilføjet de relevante ydelser til det nye tilbud, så skal aftalen oprettes endeligt. Tryk på "Godkend / Slet aftale" i venstre side under "Ydelser", hvorefter nedenstående vises. Bemærk at der står "Kladde" i udskriften indtil aftalen er godkendt.
Klik på knappen "Godkend" i øverste venstre hjørne for at godkende aftalen.
Aftalen er nu godkendt - og "Kladde" fremgår ikke længere af udskriften.
Opret forlængelse
Klik på knappen "Opret forlængelse" i oversigten over aftaler, hvorefter guiden til oprettelse af nyt tilbud vises. De næste trin er identisk med pkt. 6 "Opret tilbud", så de bliver ikke beskrevet yderligere her.
Opret fornyelse
Klik på knappen "Opret fornyelse" i oversigten over aftaler, hvorefter guiden til oprettelse af nyt tilbud vises. De næste trin er identisk med pkt. 6 "Opret tilbud", så de bliver ikke beskrevet yderligere her.
Aftaler fra 2012 og tidligere
Findes her – der kan søges på de samme kriterier som tidligere.
Søg hjælp
Hvis du har problemer med at komme på GIAS skal du kontakte Folkekirkens it.
Hvis du har spørgsmål til eller problemer med brugen af GIAS skal du kontakte GiasCentret.