Videresendelse fra virk.dk
Alle folkekirkelige institutioner med et cvr.nr. er oprettet med den lovpligtige digitale postkasse på Virk.dk, da disse af Digitaliseringsstyrelsen betragtes som virksomheder.
For de fleste folkekirkelige institutioners vedkommende er der i dag opsat videresendelse til institutionens officielle postkasse på Kirkenettet, f.eks. til menighedsrådets postkasse (<sognekode>@sogn.dk).
Ved overgangen til NgDP vil den nuværende videresendelse ophøre. Hvis den enkelte folkekirkelige institution fremover ønsker at få videresendt post fra virk.dk-postkassen til sin postkasse på Kirkenettet, skal myndigheden selv sørge for opsætning.
Trin-for-trin-vejledning til opsætning af videresendelse fra virk.dk til Kirkenettet
Vejledningen består af 23 trin.
Support
Hvis I oplever problemer i forbindelse med opsætning af videresendelse fra virk.dk til Kirkenettet kan I kontakte supporten hos virk.dk/Digital Post via telefon eller kontaktformular.
Telefon: 33 98 00 38
Telefontid
Mandag-fredag kl. 08:00-20:00
Weekender og helligdage kl. 10:00-16:00
Kontaktformular: Hjælp til Administrativ Adgang
Trin 1: Gå til Rettighedsportalen via dette link og klik på "Log ind". Har I ikke en rettighedsadministrator, skal I udfylde 'Mistet Rettighedsadministrator', under 'Mistet adgang til Digital Post efter overgang til MitID Erhverv' på Virks hjemmeside her: https://virk.dk/vejledning/virk-hjaelp/digital-post/
Trin 2: Vælg fanen MitID og log på.
Trin 3: Vælg Administrer adgange til virksomheden
Trin 4: Vælg Administrer adgang til egen organisation
Trin 5: Klik på eget navn på listen.
Trin 6: sæt flueben ved Systemadministrator.
Trin 7: Åbn siden Administrativ adgang og klik på Log ind.
Trin 8: Vælg fanebladet Systemtilslutning.
Trin 9: Klik på Opret system
Trin 10: Der kommer nu en boks frem med overskiften 'Før du går videre'. I denne skal du blot klikke på Gå videre.
Trin 11: På næste billede skal du sætte prik ud for Opret systemet fra bunden.
Trin 12: Udfyld felterne som følger:
- I "Vælg et navn til systemet" skriver du SEPO Modtagersystem
- I "Skriv navn på systemleverandør (Valgfrit)" skriver du IT Relation
- Sæt flueben ved Modtagersystem
- Klik herefter på Næste
Trin 13: Udfyld som følger:
- Sæt flueben ved REST PUSH
- I angiv IP-adresse skriver du: 92.43.124.50 og klikker på Tilføj
- I Angiv end point indsætter du: https://ngdp.hostedsepo.dk/postmemoxml/ngdppost/km.dk/c3969535-31e5-45a2-a57c-b0b0635060f2/ og klikker på Tilføj
- I Giv din systemleverandør fuldmagt skriver du: 27001092
- Klik på Næste
Trin 14: Sæt prik ved Aktivér systemet nu og klik på Næste.
Trin 15: Udfyld de tre første og evt. også fjerde felt på siden Kontakt og klik på Næste.
Trin 16: Du får nu en side frem der opsummerer, hvad du har indtastet indtil nu. Her klikker du på Tilslut i bunden af siden.
Trin 17: På kvitteringssiden skal du ikke klikke på Download systemindstillinger, men blot klikke på Gå til Systemoversigt
Trin 18: På siden Systemoversigt skal du klikke på linket SEPO Modtagersystem.
Trin 19: Marker værdien der står ud for ID i boksen System og højreklik på den og vælg Kopier.
Trin 20: Klik på Rediger ved punktet End point i boksen Tilslutning.
Trin 21: Klik i feltet Angiv et end point.
Flyt musemarkøren helt til højre i feltet og indsæt værdien du kopierede i Trin 19 til sidst i feltet. Klik herefter på Gem.
Trin 22: Klik på Download og gem filen på din computer.
Trin 23: For at afslutte opsætning af videresendelse fra virk.dk til Kirkenettet skal du sende den downloadede fil til NGDP-VIRK@km.dk
BEMÆRK! Du skal sende mailen fra myndighedspostkassen på Kirkenettet.