Siden den 1. januar 2020 har Kirkenettet skulle efterleve en række skærpede tekniske minimumskrav for at sikre et højt cyber- og informationssikkerhedsniveau.
De fleste krav er tekniske foranstaltninger, som Folkekirkens It sørger for, og som I ikke skal forholde jer til.
Der er dog nogle krav, som du vil opleve, at der vil påvirke eller allerede har påvirket jeres dagligdag. Et eksempel på dette er, at du fremover skal bruge flerfaktor godkendelse, når du skal tilgå alle Microsoft Office365 programmer, f.eks. Word, Excel eller OneDrive i en browser på en pc eller en mobil enhed, der ikke er på Kirkenettet.
Indtil nu har der kun været krav om fler-faktor godkendelse ved brug af Office365 webmail.
Fler-faktor godkendelsen fungerer som et ekstra værn mod, at ondsindede personer kan overtage adgange til vores data og systemer på Kirkenettet.
Hvad betyder det for mig?
Fler-faktor godkendelsen for Office365 gælder kun, når du bruger en browser på en pc eller en mobilenhed, som ikke er på Kirkenettet. Du vil derfor ikke opleve ændringer, hvis du anvender Office365 på din Kirkenet-pc eller via apps på smartphone eller tablet.
Fler-faktor godkendelse betyder, at du ud over din normale adgangskode også skal bruge din telefon for at få adgang. Her kan du logge ind via en app (som du kender det fra MitID) eller benytte en sms-kode for at få adgang. Fremover skal du altså både bruge dit brugernavn og adgangskode, og din telefon for at få adgang.
Hvornår gælder kravet?
Fler-faktor godkendelse ved brug af Office365 programmer i browser gælder fra den 11. juli 2022.
På Supportforum kan du finde vejledning til opsætning af flerfaktor godkendelse på din mobiltelefon. Her kan du også finde vejledning på hvordan du kan tilgå dine mails og filer fra en ikke-Kirkenet-pc.