Hvis du har modtaget en mail på din smartphone om at din it afdeling har blokeret din mailadgang, eller hvis du pludseligt oplever problemer med at se mails og kalenderaftaler på din Android smartphone eller iPhone/iPad (enhed) skyldes det at der for nylig, af sikkerhedsmæssige årsager, er blevet lukket ned for en række ældre mailoverførselsprotokoller.
Dette betyder, at du skal benytte Microsoft Outlook appen til at læse din mail fra din mobile enhed, da andre apps ikke nødvendigvis understøtter den nye protokol.
Hvis du har en iPhone kan du dog stadig bruge Apple Mail programmet, men det kræver, at din iPhone er opdateret til version 15.6, og du skal fjerne og tilføje din mailkonto i programmet.
For at benytte Outlook på din enhed kræves det, at du sætter Microsoft Intune Firmaportal op på telefonen hvis du endnu ikke har gjort det. Du kan læse mere om hvordan dette gøres i vejledningen Adgang til e-mail og OneDrive fra smartphones og tablets med firmaportal.
Når du har opsat Firmaportalen skal du installere Outlook. Dette gør du ved at følge en af disse vejledninger, alt efter om du bruger iPhone/iPad eller Android.
Installer Outlook, Teams og Authenticator på din Android enhed
Installer Outlook, Teams og Authenticator på din iPhone/iPad
Du kan læse mere om flerfaktor-godkendelse i vejledningen Flerfaktor-godkendelse på Kirkenettet