Man kan med jævne mellemrum opleve, at modtage mails hvor afsenderen udgiver sig for at være en anden. Det kunne f.eks. være en mail fra en "kollega" eller "bekendt" der beder om penge, køb af gavekort eller brugernavne/adgangskoder. I de tilfælde er det vigtigt at sikre sig, at det er den rette man kommunikerer med. Det kan man f.eks. gøre ved at kontakte vedkommende på en måde man kender i forvejen, f.eks. på telefonen eller via en mailadresse man har i adressekartoteket i forvejen.
Hvis man konstaterer, at det er et forsøg på svindel, så skal man slette mailen og evt. blokere brugeren i spamfilteret, så man ikke modtager yderligere henvendelser. Hvis man kan se, at mailen er sendt til mailadresser på Kirkenettet (@km.dk) så kan man tage fat i supporten hos Folkekirkens It, der kan blokere generelt for mailadressen på Kirkenettet.
Hos flere udbydere af mailadresser, f.eks. Google, kan man også anmelde afsenderen, så kontoen kan blive lukket permanent. Fremgangsmåden for dette er forskellig fra udbyder til udbyder, men Google anvender f.eks. denne formular:
Anmeldelse af hotmail, live.dk, live.com og outlook.com adresser skal ske på mail til abuse@hotmail.com
Hvis det er fra en Yahoo mailadresse skal den anmeldes ved at klikke på "report it to Yahoo directly" på siden Report abuse or spam on Yahoo