Indhold
Optagelse af gennemgang af registrering af konstitutionen - Webinar
Opfølgning på spørgsmål til webinarer om registrering af konstitutionen
Præsentation af valgsystemet og stifternes opgaver - Webinar
3.1. Antal medlemmer i menighedsrådet
3.2.2. Se information om ændring af funktionsperiode
3.3. Stiftet skal varetage indtastningen af valgresultatet
3.3.1. Giv indtastningsopgaven af valgresultatet tilbage til menighedsrådet
3.3.2. Nærmere om indtastning af valgresultatet kommer senere
3.5. Naviger op og ned i oversigten
Denne vejledning bliver opdateret i takt med at flere dele af systemet tages i brug
Optagelse af gennemgang af registrering af konstitutionen - Webinar
Opfølgning på spørgsmål til webinarer om registrering af konstitutionen
Konstituering af valgte medlemmer
Konstitueringen af almindelige menighedsrådsroller skal foretages på konstitueringssiden, som tilgås via stiftsoverblikket. Konstituering i menighedsrådet af almindelige roller må derfor fremover ikke foretages direkte i KIS.
Find det pågældende menighedsråd i stiftsoverblikket og tryk på knappen under Konst.:
Knappen bliver blå, når registrering af konstitution er indsendt.
Registrering af roller på personer som ikke er medlemmer af menighedsrådet
Registrering af roller til ikke valgte medlemmer, skal menighedsrådet fortsat foretage under brugeradministrationen på DAP, og stiftsmedarbejderne direkte i KIS.
I forbindelse med menighedsrådsvalget, er der oprette nogle nye roller:
- Sekretær - ikke medlem
- Bygningssagkyndig – ikke medlem
Tilføj stedfortrædere
I tilfælde af at der mangler stedfortrædere så oprettes de i KIS og tildeles rollen Suppleant.
Tilføj medlem
Hvis der skal tilføjes nye medlemmer til menighedsrådet, så oprettes de i KIS og tildeles rollen Menigt medlem – Alle medlemmer af menighedsrådet skal have denne rolle, også selvom de har en anden rolle som f.eks. formand, kasserer eller kirkeværge.
Hvis de ikke har denne rolle, så bliver de ikke vist som medlemmer af menighedsrådet på konstitueringssiden.
Menigheder som ikke har været en del af Valgsystemet
For Døvemenigheder og andre menigheder, som ikke har været en del af Valgsystemet, skal stiftsmedarbejderen fortsat registrere i KIS.
Ændringer i antal medlemmer
I tilfælde af at menighedsrådet får lov til at være færre medlemmer, så ændres antallet i KIS.
Præsentation af valgsystemet og stifternes opgaver - Webinar
1. Adgang til Valgsystemet
Alle medarbejdere i stiftsadministrationen har adgang til Valgsystemet.
1.1. Find Valgsystemet
På forsiden af DAP findes en genvej til Valgsystemet. Tryk på knappen for at åbne systemet:
Det er også muligt at komme ind i systemet via denne adresse: https://mrvalg.kirkenettet.dk/
Bemærk! Valgsystemet virker ikke i Internet Explorer, benyt Firefox, Google Chrome eller Edge.
2. Generelt om Valgsystemet
Her ser du et skærmbillede af det første du møder, når du åbner Valgsystemet:
Oppe i toppen står dit navn i rubrikken helt til højre, til venstre for dit navn kan du vælge imellem de menighedsråd og stift, som du har en tilknytning til og til højre for dit navn kan du se generelle informationer om Valgsystemet.
Vælg dit stift til venstre for dit navn og tryk derefter på Oversigt over menighedsråd:
3. Stiftsoversigt
Ovenstående skærmbillede er taget af Lolland-Falster stifts oversigt for at give et eksempel på hvordan det ser ud i Valgsystemet.
Det første i ser er en kort vejledning til oversigten og derefter en liste over stiftets provstier.
Efter listen over provstierne listes hvert provsti op med tilhørende menighedsråd nedenunder.
I listen over provsti ser du:
Medlemmer i MR: oversigt over de menighedsråd der har angivet antal medlemmer der skal vælges til menighedsrådsvalget ud af hvor mange menighedsråd der er i provstiet.
Periode: oversigt over hvor mange menighedsråd der har en 2. årig (
) eller en 4. årig (
) funktionsperiode.
Indtastning: oversigt over hvor mange menighedsråd har sendt indtastningsopgaven til stiftet.
Klage: oversigt over hvor mange klager der er registreret i systemet. Bliver først muligt at registrere efter valget er afholdt.
Navigation: Gå ned på siden til det pågældende provsti ved at trykke på knappen Gå til provsti eller på knappen til venstre for provstiet
3.1. Antal medlemmer i menighedsrådet
I perioden fra den 15. april og frem til den 1. maj skal menighedsrådene, angive det antal medlemmer, der skal vælges fra de forskellige menighedsrådskredse. Det skal de gøre i deres del af Valgsystemet og resultatet bliver vist i stiftets oversigt.
Stiftsadministrationen har i den forbindelse til opgave at ’følge med i’, at det får menighedsrådene gjort. Og i nødvendigt omfang erindre de, som ikke får det gjort.
I provstioversigten kan du følge med i hvor mange menighedsråd der har angivet antallet ud af hvor mange menighedsråd der er i det pågældende provsti. Når alle menighedsråd i et provsti har angivet antal medlemmer, så skrifter farven fra gul til grøn:
I listen over menighedsråd per provsti, kan du se hvor mange medlemmer det pågældende menighedsråd skal vælge i denne kolonne og der hvor der er en streg i stedet for et tal er der ikke angivet et antal.
3.2. Funktionsperiode
Som standard har menighedsrådene en 4-årig funktionsperiode men nogle menighedsråd har fået nedsat funktionsperioden til 2 år, sådan at der afholdes valg til menighedsrådet i 2020 og i 2022.
Funktionsperioden kan kun ændres af stiftet og skal ændres inden den 1. juni hvorefter menighedsrådene vil kunne se deres funktionsperiode i deres del af systemet.
3.2.1 Ændre funktionsperiode
For at ændre funktionsperioden for et menighedsråd, skal du trykke på knappen i kolonnen Periode ud for det pågældende menighedsråd:
Når du trykker på knappen, får du følgende boks op, hvor du skal vælge 2 år i rullemenuen:
Når du har valgt 2 år, kommer der et tekstfelt frem, hvor du skal angive biskoppens afgørelse i form af aktnummer og evt. en dato og bemærkning – Bemærk at der kan højst indtastes 50 tegn i tekstfeltet.
Det er ikke muligt at ændre funktionsperioden uden at udfylde biskoppens afgørelse.
Tryk på Indstil periode for at gemme ændringen og boksen bliver lukket ned.
3.2.2. Se information om ændring af funktionsperiode
Når funktionsperioden er ændret, bliver det vist både på provstioversigten men også på oversigten over det pågældende provsti ud for det pågældende menighedsråd:
På eksemplet ovenover er der 18 menighedsråd i alt i provstiet hvor der er et menighedsråd der har en 2-årig periode imens de 17 resterende har en 4-årig.
Tryk på knappen for at se den tekst der blev indtastet i tekstfeltet og hold musen over det for at se hvornår perioden blev ændret og af hvem:
3.3. Stiftet skal varetage indtastningen af valgresultatet
Menighedsrådene har en mulighed for at anmode stiftet om at indtaste valgresultatet i systemet. Hvis de gør, så bliver det synligt med en åben hængelås:
I provstioversigten ser du hvor mange menighedsråd i hvert provsti ønsker at stiftet skal varetage opgaven og i oversigten over det pågældende provsti ser du hvilket menighedsråd det er.
Når det er jer der skal varetage opgaven, er hængelåsen åben men den er låst når det er menighedsrådene selv der varetager opgaven. Det samme gælder over på menighedsrådenes sider. Dvs. hvis de selv skal varetage opgaven så er hængelåsen åben på deres side men låst hvis de har bedt jer om at varetage opgaven.
På den måde er indtastningsopgaven altid kun åben for enten jer i stiftet eller for menighedsrådene selv, for at tydeliggøre hvem der skal varetage opgaven.
Hvis menighedsrådene fortryder eller finder ud af at de gerne vil have opgaven tilbage, så skal de kontakte jer, og i kan sende opgaven tilbage til dem. Over på deres side står det at de skal kontakte jer for at få opgaven tilbage.
3.3.1. Giv indtastningsopgaven af valgresultatet tilbage til menighedsrådet
Hvis menighedsrådet har sent indtastningsopgaven af valgresultatet til jer, kan I efter aftale med dem sende opgaven tilbage til menighedsrådet.
Tryk på knappen med den åbne hængelås ud for det pågældende menighedsråd:
Derefter kommer der en dialog boks hvor du skal bekræfte, at du gerne vil giv opgaven tilbage til menighedsrådet. Tryk på den blå knap i bunden af boksen for at bekræfte og lukke boksen ned igen:
Nu er hængelåsen låst igen på oversigten her men åben over på menighedsrådets side:
3.3.2. Nærmere om indtastning af valgresultatet kommer senere
3.4. Klage over valget
Klager over valgbestyrelsen og valget registreres af stiftet her i systemet.
Hvorvidt der er angivet en klage, har betydning for hvor længe valglisterne bevares i systemet. Dvs. der hvor der er angivet en klage udsættes den automatiske sletning af valglisten indtil klagen er afgjort.
Denne funktion kan først benyttes efter valget er afholdt.
3.5. Naviger op og ned i oversigten
I provstioversigten er der to knapper til hvert provsti til at navigere ned til det pågældende provsti. Gå ned på siden til det pågældende provsti ved at trykke på knappen Gå til provsti eller på knappen til venstre for provstiet:
Naviger op til provstioversigten igen ved at trykke på knappen Gå til toppen som ligger til højre, både ovenover og nedenunder hver provstiliste:
4. Menighedsrådsstruktur
Hvert provsti bliver vist med de tilhørende menighedsråd nedenunder:
Helt til venstre i tabellen ses hvor mange sogne der er i et menighedsråd.
Hvis et menighedsråd fra valget kommer til med at have en andet struktur end den nuværende, vil det blive markeret med et og følgende tekstboks kommer frem, når du holder musen over: