Kom godt i gang med Skype for Business
Skype for Business gør det nemt at oprette forbindelse til og samarbejde med kolleger og samarbejdspartnere i hele Danmark.
Du kan bruge Skype for Business til:
- Starte chatsamtaler
- Foretage lyd- eller videoopkald.
- Se, når dine kontakter er tilgængelige online.
- Planlæg og deltag i møder.
De første trin for at komme i gang med Skype for Business
Log på Skype for Business
Skype for Business er præinstalleret på din arbejdscomputer. Udover at bruge skype på din arbejdscomputer kan du hente programmet til din mobiltelefon eller tablet fra din enheds app store.
- Angiv din @km.dk mailkonto.
- Angiv adgangskoden.
- Kontroller at afkrydsningsfeltet Gem min adgangskode er markeret, så Skype for Business ikke beder dig kontinuerligt om adgangskode.
- Vælg Log på.
Indstil din lydenheder
- Tryk på Indstillinger
- Vælg Lydenhed fra listen.
- Under Lydenhed skal du vælge den enhed, du vil bruge, og tilpasse indstillingerne:
- Vælg Højtaler – Tryk på Afspil
, og træk i skyderen for at justere lydstyrken.
- Vælg Mikrofon – Tal i mikrofonen for at teste lydstyrken, og træk i skyderen, indtil statuslinjen når midten af testområdet.
- Ringelyd – Vælg Afspil
, og træk i skyderen for at justere lydstyrken.
- Vælg OK.
Indstil din videokamera
- Tryk på Indstillinger
- Vælg Videoenhed fra listen.
- Under Videoenhed skal du vælge det ønskede kamera.
- Juster kameravinklen for at centrere billedet i forhåndsvisningsruden.
- Vælg Kameraindstillinger, hvis du vil justere videoprocessoren eller kontrolelementerne for kameraet (Ikke Nødvendigt under normale omstændigheder).
- Vælg Beskær og centrer min video under møder for at fokusere og zoome ind på dit ansigt under videomøder.
- Vælg OK.
Find og tilføje en kontaktperson
Du kan både skrive og ring med personer i din organisation, eller med folk udefra der bruger private Skype-konti.
- På fanen Kontakter - Højreklik på gruppen Favoritter og vælg Opret Gruppe
- Navngiv din nye kontaktgruppe
- I feltet Find en person skal du angive et navn eller en mailadresse for at søge efter en kontakt.
- I søgeresultaterne skal du højreklikke på den person, du vil tilføje, og vælge Føj til liste over kontakter
- Vælg kontaktgruppen, du vil føje personen til, hvis du har konfigureret kontaktgrupper.
- Alternativt vælg Favoritter
- Opbygning af kontaktgrupper er personlig, vi anbefaler du gør det ud fra afdeling eller arbejdsgruppe
Når du føjer en person til listen over kontakter, modtager den pågældende en notifikation, denne skal ikke godkendes. Eksterne kontakter skal acceptere din invitation, før du kan se deres tilgængelighed.
Start en chatsamtale (IM)
For at starte en chatsamtale finder du personen fra din kontaktliste eller søger personen frem
- Peg på kontaktens billede og derefter vælge Send en chatbesked
, eller dobbeltklik på kontakten.
- For at starte en gruppechat skal du tilføje andre ved at vælge Inviter flere personer
i øverste højre hjørne.
- Du kan også starte en gruppechat ved at trykke på Ctrl og vælge hver kontaktperson på listen. Derefter skal du højreklikke, og vælge Send en chatbesked.
- Alternativt kan du starte en gruppechat ud fra en kontaktgruppe. Højreklikke på gruppen, og vælge Send en chatbesked.
- Skriv din meddelelse.
- Vælg Send
eller tryk på Enter.
- Modtagerne får først en notifikation om ny samtale når du har sendt en chatbesked.
OBS: Enter sender din besked, brug Shift+Enter for at lave linjeskift.
Start et lyd- eller videoopkald
Du kan foretage et hurtigt lyd- eller videoopkald til en hvilken som helst kontakt der er online.
- Peg på kontaktens billede og vælg Ring til
eller Start et videoopkald
.
- Hvis du vil tilføje lyd eller video til en igangværende samtale, skal du vælge Ring op
eller Videoopkald
.
OBS: Hvis du ikke har et kamera, er muligheden for videoopkald ikke tilgængelige.
Modtag et opkald
Når du modtager et opkald får du en pop-up på skærmen. Du har flere mulighed for at reagere:
- Før musen henover billedet og vælg Svar for at acceptere opkaldet.
- Vælg Ignorer for at afvise opkaldet.
- Vælg Indstillinger og derefter:
- Svar via chat for at afvise opkaldet og starte en chatsamtale med den der ringer.
- Vil ikke forstyrres for at afvise opkaldet og ændre din status til vil ikke forstyrres, fremtidige opkald vil ikke gå igennem før din status nulstilles.
- Svar kun med lyd for at besvare et videoopkald uden at sende eller modtage video.
Afslutte et opkald
Vælg Læg på , eller tryk på Ctrl+Enter.
OBS: For at afslutte en chatsamtale skal du lukke samtalevinduet.
Del og samarbejde med Skype for Business
Del dit skrivebord eller programvindue
Du kan dele dit skrivebord i en chatsamtale eller under et lyd- eller videoopkald.
- Vælg Del indhold
og vælg en indstilling:
- Del dit skrivebord for at vise indholdet af hele skrivebordet.
- Del et vindue og dobbeltklik på det pågældende program eller vindue, du vil have vist.
- Fanen Deler aktuelt og en gul kant rundt om det delte indhold vises.
- Vælg Stop deling, når du er færdig.
Vis en PowerPoint præsentation
Skype for Business har indbygget PowerPoint fremviser, hvor du kan overføre din præsentation til mødet og give dine deltagere en fuldskærmsoplevelse, samt bruge pege- og annotationsværktøjer direkte på præsentationen.
- Vælg Del indhold
og vælg Del PowerPoint-filer
- Naviger til der hvor din PowerPoint-fil er gemt, marker filen og vælg Open.
- Filen overføres nu til samtalen eller mødet.
OBS: Du kan overføre flere PowerPoint-filer til mødet og skifte mellem dem ved at vælge Administrer indhold.
Send en fil i en chatsamtale
Du kan nemt og hurtigt sende filer til dine kontaktpersoner.
- Træk filen fra Stifinder til samtalevinduet
- Kopiér filen eller billedet, du vil sende, og indsæt det i samtalevinduet.
Alle i samtalen modtager en besked, som de kan acceptere eller afvise.
Send en fil, når du ikke er i en samtale
- Vælg kontakterne fra din liste over kontakter.
- Træk filen hen på markeringen.
De valgte kontakter modtager en besked, som de kan acceptere eller afvise.
Skift din tilstedeværelsesstatus
Din tilstedeværelsesstatus angives automatisk baseret på din Outlook kalender. Er du i møde vil du stå som optaget, er din kalender fri vil den stå som Online. Du kan manuelt indstille din tilstedeværelse:
- Tryk på statusen under dit navn.
- Vælg den tilstedeværelsesindikator, du vil have vist.
- Hvis du vil fortryde, eller vil have Skype for Business til automatisk at opdatere din status fra kalenderen, skal du vælge Nulstil status.
OBS: Tilstedeværelse i Skype for Business er kun et udtryk for om du kan forvente et svar fra personen du skriver til. Under en telefonsamtale vil der typisk være inaktivitet ved tastatur eller mus i mere en 5 min og derfor vil personen stå som Ikke tilstede.
Deltag i et Onlinemøde
Der er flere måder at deltage i et onlinemøder med Skype for Business.
- Vælg ikonet Møder i Skype for Business, og dobbeltklik på mødet for at deltage.
- Vælg Deltag i Skype-møde i en mødeindkaldelse i Outlook.
- Vælg Deltag Online i en Outlook-mødepåmindelse.
Planlæg et Onlinemøde
Et onlinemøde I Skype for Business er et planlagt lyd- eller videoopkald, du bruger din Outlook kalender til at planlægge onlinemøder på samme måde som du planlægger almindelige møder. I Outlook eller Outlook Online:
- Åbn din Outlook-kalender.
- Vælg Hjem > Nyt Skype-møde.
- Udfør mødeindkaldelsen som et almindeligt møde.
Få endnu mere hjælp til Skype for Business
Skype for Business har indbygget links til yderligere hjælp.
- Fra Indstillinger
skal du vælge:
- Hjælp > Skype for Business Hjælp.
- Naviger dig frem til videoguides eller brug Søge-feltet og angiv hvad du ønsker hjælp med.
- Vælg Søg
.